Wyróżniki stylu:
- wykorzystanie nowych materiałów m.in. betonu, stali, szkło,
- proste formy, pozbawione elementów dekoracyjnych,
- w architekturze wykorzystywano proste bryły, gładkie wykończenia ścian, plan otwarty przestrzeni,
- surowe wnętrza, pożądane było przedstawienie porządku,
- meble modułowe, proste,
- stosowano stonowane, naturalne kolory.

modernizm

Modernizm jest kierunkiem awangardowym w sztuce, designie, architekturze. Głównym jego założeniem było dążenie do oryginalności, innowacyjności, tym samym odrzucenie dotychczasowej tradycji i fałszywego racjonalizmu. Modernizm przeciwstawiał się konserwatywnym wartościom prezentowanym w przeszłości, w zamian interesował się tym co niecodzienne i nieznane. To często prowadziło do eksperymentowania z formą, zwrócenia uwagi procesy i użyte materiały, a także widoczne były tendencje do abstrakcji. Modernizm był swoistą ideą a nie stylem, zakładał m.in. że cena nie powinna odzwierciedlać jakości wytwarzanych produktów. Dobrej jakości produkty powinny być dostępne dla wszystkich, a nie jak w przypadku Art Deco jedynie dla bogatej elity. Celem było dotarcie do całej rzeszy ludzi. Jednocześnie stawiano na funkcjonalność produktów i mieszkań, mając na uwadze coraz bardziej ograniczone przestrzenie urbanistyczne.

Rewolucja przemysłowa przyniosła wiele innowacji technologicznych i nowych materiałów. Moderniści zaczęli wykorzystywać te zdobycze technologii, używając w swoich projektach m.in. szkło, stal, beton. Sztuka ta uznana była za wytworną i elegancką. Skromność, prostota, oszczędność w ornamentyce i umeblowaniu wnętrz, oddawały znaczeniu hasłu modernistów: “im mniej tym lepiej”. Projektanci i architekci modernizmu stawiali głównie na funkcjonalizm. Budynki miały prezentować swój cel, projektowane miały być od wewnątrz aby następnie wpływać na zewnętrze budynku.

W mieszkaniach ściany, głównie białe, czarne, brązowe, beżowe, tworzyły tło dla otwartych przestrzeni. Stosowano naturalne wykończenie wnętrz. Podłogi wykonywano głównie z drewna. Dodatki np. dywany, lampy były prezentowane w bardziej intensywnych kolorach: czerwony, żółtym, niebieskim. Miały za zadanie nadać bardziej personalny charakter wnętrzu, jednocześnie ocieplić surowe przestrzenie. Dodatki i meble, używane z umiarem, stanowiły znaczący, interesujący aspekt tego stylu sztuki. Miały one zdecydowanie funkcjonalny charakter, gdyż tworzenie ozdób uznawano za stratę czasu, pieniędzy i materiałów. Masowa produkcja miała wspomóc wszystkie założenia modernizmu: oszczędność ozdób i materiałów, prostotę, funkcjonalizm, jakość produktów. W czasach międzywojennych moderniści, przeciwstawiali się wojnie i poprzez swoje prace dążyli do budowania lepszego świata.

Przedstawiciele:
Adolf Loos, Louis  Sullivan, Walter Gropius and Le Corbusier, William Morris, Paul Klee, Lyonel Feininger, Wassily Kandinsky, László Moholy-Nagy, and Marcel Breuer, Joseph Hoffman and painter Koloman Moser, as Gustav Klimt, Picasso, Matisse, Mondrian



Comment now!











Trackbacks