Wyróżniki stylu:
-    krzywe linie, organiczne, liściaste kształty,
-    kręte, niegeometryczne, niespokojne krawędzie (Francji, Anglii, Austrii, Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii), formy geometryczne (Niemcy),
-    asymetria,
-    kolory: głównie jasne, delikatne, takie jak biel czy lila,
-    inspiracja japonizmem.

art noueveau

Ruch znany we Francji pod nazwą Art Nouveau, w innych krajach europejskich definiowany był jako Sezessionsstil (Austria), Jugendstil (Niemcy), Stiele Liberty (Włochy) czy Yellow Book Style (Anglia), Modernismo (Hiszpania). Art Nouveau miał na celu stworzenie międzynarodowego stylu bazującego na dekoracji. Istotą było dążenie do stylowej jedności sztuki, dzięki łączeniu działań w różnych jej dziedzinach, a w szczególności rzemiosła artystycznego, architektury wnętrz, rzeźby i grafiki. Przedstawiciele tego nurtu odrzucali historycyzm, prostolinijność form powstałych w czasach wiktoriańskich. Zainspirowani Japonizmem, w swoich pracach zaczęli wykorzystywać orientalne, proste formy, białe przestrzenie a także przyswajali sobie nowe podejście do problemu perspektywy, swobodną kompozycję, asymetryczność i jasny koloryt.

Pomimo tego, że w poszczególnych krajach widoczne były różnice w stylach Art Nouveau, jednak ich wspólną cechą było dążenie do nowości oraz innowacji. W przeciwieństwie do Arts And Crafts zaczęto wykorzystywać zdobycze technologii do produkcji masowej. Przedstawiciele nurtu, zafascynowani nowymi technologiami, zaczęli stosować nowe tworzywa, metody konstrukcji i techniki. Na pierwszym miejscu stawiano dekoracyjność wytwarzanych produktów, projektowanych wnętrz. W ornamentyce przeważały faliste linie, abstrakcyjne bądź roślinne ornamenty, swobodne układy kompozycyjne, asymetria, płaszczyznowość i linearyzm. We wnętrzach popularne były tapety w motywy kwiatowe zwłaszcza maki, lilie wodne, łodygi, pędy, osty, pawie piórka. Meble miały wysokie oparcia, lśniące krawędzie, tapicerowane były tkaninami w motywy kwiatowe. Inspiracje czerpano również ze sztuki japońskiej. Dominowała subtelna pastelowa kolorystyka, czyli kolory takie jak musztardowy, brązowy, oliwkowy, zielony, jak również pojawiały się kolory bzu, różu, fioletu, purpury. Ozdoby były wykonywane ze srebra, cyny, szkła. Ponadto wykorzystywano typowe dla Art Nouveau motywy w witrażach, które pojawiały się w oknach, drzwiach jak również na oświetleniu.

W różnych regionach odmienne były motywy dominujące: we Francji, Anglii, Austrii, Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii przeważały motywy roślinne, niespokojne, kręte krawędzie, z kolei w Niemczech zdecydowanie przeważały geometryczne formy.

Przedstawiciele:
Gustav Klimt, Alphonse Mucha, Henri de Toulouse-Lautrec, Aubrey Beardsley, Antonio Gaudí, Hector Guimard, Charles Rennie Mackintosh, Victor Horta, Hector Guimard, Emile Galle, Louis Tiffany, Petere Behrens, Josef Hoffmann, Otto Wagner, Joseph Olbricht,

One response



Magnificent website. Lots of helpful info here. I’m sending it to a few friends ans also sharing in delicious. And certainly, thank you in your sweat!

http://www.fghn.lapy.pl/894/Syrop-Neera/2.html

12 lipca 2014 12:39



Comment now!











Trackbacks